Lærer i skolen 1–7

Elaine Munthe, May Britt Postholm, Peder Haug, Rune Johan Krumsvik, 2019, Heftet

    Omslag Lærer i skolen 1–7 av Postholm, Haug, Munthe og Krumsvik (red.) (Heftet)

    Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 1.–7. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

    Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

    569,-

    Sendes fra oss i løpet av 1-3 arbeidsdager

    Fri frakt på bestillinger over 299,-

    Bla i boka
    Om forfatteren

    Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.

    Bidragsyter May Britt Postholm

    May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

    Peder Haug er professor emeritus i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Høgskulen i Volda. Han er utdannet Cand. Paed fra Universitetet i Oslo og har doktorgrad i pedagogikk fra Stockholm Universitet. Han har arbeidet ved Høgskulen i Volda siden 1976, men med lengre engasjement ved Senter for barneforsking NTNU, Norges forskningsråd, Universitetet i Stavanger, Skolverket i Sverige og Uppsala Universitet. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler om tema som gjelder barnehage, skole, lærerutdanning
    og spesialundervisning.

    Bidragsyter Rune Johan Krumsvik

    Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk, UiB (2010-2017) og er forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap (som han grunnla i 2007) ved Universitetet i Bergen. Krumsvik er også grunnlegger og faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II), Honorary Research Fellow ved University of Bristol, Editor-in-Chief i Nordic Journal of Digital Literacy, Associate Editor i Frontiers in Pediatrics og Associate Editor i Frontiers of Public Health. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen IKT og læring, kunstig intellignes, læringsanalyse, adaptiv læring, doktorgradsutdanning, folkehelse, digital kompetanse, metode og klasseledelse både nasjonalt og internasjonalt. Han har bred undervisningserfaring fra både videregående skole og Universitets- og høgskolesektoren - mellom annet innen kvalitativ metode, akademisk skriving, Mixed Method Research og kunnskapsoppsummeringer fra både bachelor-, master-, og doktorgradsnivå ved ulike universitet og høgskoler. Han mottok Undervisningsprisen i 2012 ved Det psykologiske fakultet, UiB, og ble nominert til samme prisen i 2015. Han ble i 2020 merittert til fremragende underviser (excellent teaching practitioner) ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen.

    Produktinformasjon
    • Innbinding: Heftet
    • Utgivelsesår: 2019
    • Forlag: Cappelen Damm Akademisk
    • Språk: Bokmål
    • ISBN/EAN: 9788202567231
    • Antall sider: 304
    • Kategori: 2.1.5 Pedagogikk

    Handlekurv

    Handlekurven er tom

    Du har ingen produkter i handlekurven